سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تاریخ : شنبه 94/3/16 | 4:16 عصر | نویسنده : قائم

برای استقلال مربی داخلی مناسب‌تر است یا مربی خارجی؟

استقلال در دو فصل اخیر مسابقات لیگ برتر نه تنها جامی برای آبی‌پوشان نگرفت بلکه آنها از تصاحب سهمیه آسیایی نیز محروم شدند تا قلعه‌نوعی پرافتخارترین مربی لیگ حرفه‌ای دستان خود را به صورتش بگیرد و حسرت بخورد.

پس از پایان مسابقات لیگ برتر قلعه‌نوعی با اینکه می‌خواست پس از یک هفته تفکر در مورد ماندن یارفتن خود از استقلال تصمیم‌گیری کند اما ناگهان از سوی هیأت مدیره باشگاه برکنار شد تا به همکاری او با آبی‌پوشان پایتخت خاتمه داده شود و امیر با ناکامی تیم محبوبش را ترک کند. پس از این بود که گمانه‌زنی‌ها در مورد سرمربی جدید آبی‌پوشان شروع شد و هر کس از ظن خود حرفی می‌زد و بحثی راه می‌انداخت. یکی می‌گوید فلان مربی خارجی هدایت آبی‌پوشان را برعهده می‌گیرد و دیگری از سرمربیان وطنی تعریف و تمجید می‌کند. در سوژه امروزمان این موضوع را مورد بررسی قرار داده‌ایم که آیا برای هدایت استقلال گزینه خارجی خوب است یا داخلی؟ گزارش تهیه شده پیش روی شما عزیزان و همراهان گرامی قرار دارد:

یک مربی خارجی کارنامه دار
علی جباری، پیشکسوت استقلال

مربیان ایرانی شبیه هم هستند، همین امیر قلعه‌نوعی مگر برای استقلال کم مقام آورد؟ او در سال‌های قبل نتایج بسیار خوبی کسب کرده اما با توجه به نتایج دو سال گذشته و عدم نتیجه‌گیری، من معتقد هستم یک مربی خوب خارجی می‌تواند برای استقلال بسیار مفید باشد. شما تیم پرسپولیس را در نظر بگیرید. آیا این تیم بعد از نیم فصل تغییری داشته و بازیکن جدیدی گرفته؟
اما آنها با آوردن یک سرمربی خوب خارجی مقدار زیادی از مشکلات خود را برطرف کردند. استقلال نیز به یک شوک نیاز دارد که من معتقدم بعد از دو فصل، یک سرمربی خوب خارجی می‌تواند شوک مورد نظر را ایجاد کند. حالا در کنار این سرمربی خوب می‌توان 2 مربی داخلی را نیز در کنار آنها قرار داد تا هم بتوانند کسب تجربه کنند و هم برای آینده استقلال روی آنها سرمایه‌گذاری شود. البته این سرمربی باید یک کارنامه کاملاً خوب داشته باشد تا استقلال را بتواند در فصل آتی موفق کند.

گزینه داخلی ارجحیت دارد
هادی طباطبائی، دروازه‌بان سابق استقلال

باید شرایط تیم و مربی مورد نظر را برای همکاری بررسی کرد و دید آیا مربی خارجی برای استقلال می‌تواند مفید واقع شود یا مربی داخلی.
به نظر من ابتدا باید مسئولان بررسی کنند که آیا مربی داخلی می‌تواند به تیم کمک کند یا خیر؟! و در این مقطع گزینه داخلی خوبی بیکار هست که هدایت استقلال را بپذیرد؟! بی‌شک گزینه‌های داخلی ارجحیت دارند و بهتر می‌توانند مشکلات و حواشی تیم را شناسایی و خنثی کنند اما در صورتی که گزینه داخلی نباشد یا با مسئولان به توافق نرسد آنگاه می‌توان روی گزینه خارجی فکر کرد.
بی‌شک گزینه خارجی هم باید یک مربی آشنا به فوتبال ایران باشد و گزینه خارجی غریب با فوتبال ایران به درد نمی‌خورد چون مدتی طول می‌کشد تا این مربی با جو فوتبال ایران آشنا شود.
درخصوص گزینه ایرانی به نظر بنده علیرضا منصوریان بهترین گزینه است و او از تجربه، انگیزه و تعصب لازم برای هدایت استقلال برخوردار است.

سرمربی خارجی گزینه ایده‌آل تری است
صادق ورمزیار، پیشکسوت استقلال

من مربی خارجی برای استقلال را گزینه بهتری می‌دانم چرا که معتقدم در جمع مربیان داخلی تعداد محدودی هستند که می‌توانند در حیطه سرمربیگری استقلال فعالیت کنند یا بهتر بگوئیم همیشه تعداد محدودی در جمع مربیان حضور دارند که مسئولان باشگاه روی آنها نظر دارند. مثلاً سابقه پرسپولیسی داشتن کافیست تا نیمی از گزینه‌های مربیگری تیم‌های لیگ برتری حذف شوند، بقیه هم باید تجربه حضور در استقلال را داشته باشند و تازه در ردیف مربیان جوان، باتجربه و آینده‌دار هم بتوانند قرار بگیرند . جمع این عوامل به چند گزینه می‌رسد؟ پس بهتر است به سراغ مربیان خارجی خوب و امتحان پس داده بروند و ساز و کاری را فراهم آورند تا این تیم در یک فضای جدید و البته بهتر نفس بکشد آن وقت در استقلال قطعاً شاهد نتایج بهتری خواهیم بود.

اسکوچیچ می‌تواند استقلال را سر و سامان دهد
اصغر حاجیلو، پیشکسوت استقلال

من سال‌ها به عنوان بازیکن در باشگاه استقلال فعالیت کردم بعد از آن هم در قالب سرپرست و کمک مربی و سایر سمت‌ها همواره با این تیم ارتباط تنگاتنگی داشتم به واسطه همین حضور طولانی مدت است که فکر می‌کنم استقلال در شرایط فعلی از لحاظ گزینه‌های سرمربیگری به بن‌بست خورده و نمی‌تواند روی انتخاب یک سرمربی ایرانی جدید حساب ویژه‌ای باز کند اگر این الگو جواب می‌داد امیر قلعه‌نوعی بهتر از همه گزینه‌ها می‌توانست این تیم را به سمت موفقیت سوق دهد. من فکر می‌کنم با توجه به سوابق کاری اسکوچیچ او می‌تواند گزینه برتر سرمربیگری استقلال باشد و این تیم را هم صاحب بازیکنان خوب و آینده‌دار کند و هم نتایج بهتری به همراه استقلال کسب کند